Tordag 15 september

Godmorgon!


Skolan igår gick bra. Det var en hyfsad lätt föreläsning. Om objektiv refraktion. Vi har tidigare lärt oss hur man tar fram det sfäriska synfelet mha retinoskopet, nu skulle vi också lära oss att ta fram astigmatism. Men det märks väl på övnigen hur lätt eller inte lätt det är :p

Jag och Sylvia var också i verkstaden och gjorde klart vertometeruppgiften. Måste bara ner ngn dag och dubbelkolla glasen innan jag lämnar in. Vill inte ha mätt upp fel, har mätt upp glas hela sommaren så det borde inte bli fel, men slarva kan jag ha gjort :)


Hade synundersökning sen kl tre. Jag fick reda på att jag var ansträngd i ögonen. Så ska typ träna upp musklerna i ögonen. Sen ska de ta lite bilder på retina (näthinnan) och ev. prova ackommodationsavslappnande droppar. När jag tittade på syntavlan, kunde jag ibland se allt, nästa sekund bara bokstaven i mitten. Så linsen "jobbar i hjäl sig" som min lärare sa. Inte bra inte..
Jag får inte läsa mer än en halvtimme i stöten sen måste jag upp och kolla på långt håll. Så det blir mycket promenader här framöver! Härligt det iof :)


Idag blir det Vision for All lunch i skolan. De kommer från VFA och pratar om sin verksamhet. Det ska bli jätteintressant. Alla gamla glasögon som optiker får in runt om i landet, skickas till VFA som åker till drabbade länder och gör synundersökningar och delar ut glasögon till de människor som kanske aldrig skulle kunnat få det innan. Det är så häftigt tycker jag.
Jag skulle vilja göra det som projektarbete. Så ska höra med ngn lärare längre fram om det :)


Sen är det klinisk övning om just objektiv refraktion får se hur det går.


Och till sist synundersökning för mig igen.


Blev ett långt inlägg här. Nu har jag suttit vid datorn i en halvtimme. Så nu är det dags att stänga av.





Bild från igår


Xoxo / Josefine

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0