Avslutning

Ikväll efter praktiken hade vi lite avslutning.
Jag och mina kära kollegor begav oss till Strandgatan 2 för bowling, bilrace och middag.
På bowlingfronten fick jag in några strikes men det räckte inte hela vägen fram.

Bilrace. Då satt man i en riktig racerstol och ratt, pedaler och hela alltet med en skärm framför. Tävlade mot de andra tre. Jag kom på en tredjeplats och är jättenöjd för att inte ha spelat ngt liknande innan :)

Sen blev det middag och vin på det ;) men det ska väl gå bra att sova nu och vila upp sig inför sista dagen på praktiken. Vad fort det har gått!! Helt otroligt! Lite sorgligt endå.

Godnatt!

Omkörning

Nu sitter jag på tåget till praktiken.

På vägen till stationen cyklade jag om en liten dam som vinglade till, så blev en tajt omkörning. Hon tyckte det gick bra och satt och pratade med mig tills tåget kom. Söt liten tant :)

Igår blev en synkoll gjord, hoppas på tre idag så ligger jag i fas :)

Imorgonkväll är vi på Se optik bjudna till Optiker Almå och Ögonlasern som har gått ihop. Det ska bli kul :)

Syncentralen

Godnatt tänkte jag säga.

Idag har jag varit på syncentralen på morgonen/förmiddagen. Jag fick inte träffa optikern när jag hade praktik på ögonmottagningen i januari. Träffade en tjej inne på Se optik som kände igen mig från i januari och ordnade så att jag kunde få komma upp och vara med optikern där :) jättesnällt tycker jag.

Det var intressant. Var med på två patientbesök. Makula degeneration båda två herrarna. Dvs förändringar i gula fläcken, alltså centralseendet.
Andra paret som kom var 91 respektive 93 år. Jättesöta. "Vi har varit gifta i 70 år vetu" "Äldsta barnbarnet fyller 45år idag" osv. Åh att de har varandra såhär långt fram i livet. Syntes att det fortfarande fanns kärlek mellan dem. Blev så rörd :)

Gick till praktiken framåt 12 tiden. Gjort en synkoll idag, skrivit lite loggbok. Svårt att få 15 intressanta. Har typ 6 bara. Men men.

Nu ska jag sova är det tänkt.

Nattinatti!

Helgen i Eskilstuna

Fredag

Jobbade till kl 5 ungefär. Hoppade på tåget till Norrköping. Fick vänta där en 40 min på Regionaltåget. Det gjorde inte så mkt, satt i parken och åt det sista av min sallad från lunchen i solskenet. Underbart väder trots att klockan var nästan 6.
Klev på tåget vid halv sju och det bar iväg mot Eskilstuna. Ett gammalt tåg. Dvs ingen AC, det vill säga att det var öppna fönster ---> att jag inte kan andas pga pollen. Inte så rolig resa, men det gick fort.

På stationen i Eskilstuna mötte Johanna upp mig :) Vi promenerade hem till henne.
Vi satte på en film, Burlesque. Riktig tjejfilm, perfekt såhär på fredagkvällen!

Lördag

Jag vaknade tidigt, Johanna strax därpå. Vi åt frukost. Vädret såg ut att bli sådär, men det sken upp. Vi gick och handlade lite till kvällen. Det skulle bli hemmagjord pizza.
Hem och lämnade varorna och sen ner på stan.
Just denna helg var det Pride Festival i Eskiltuna, så det var mycket folk på stan. Mycket jippon och annat som var på torget.

Vi fick små söta muffins av en tjej på torget. De var jättefina och goda. Eller muffins får man inte säga, cup cakes efter det enligt Johanna ;)

Jag provade mig på denna. Kul, men jätteläskigt efter en stund när den snurrade fortare och fortare. 22 sekunder klarade jag, riktigt stolt!

Vi gick lite i affärer, jag handlade toppen som jag visade i förra inlägget. Sjukt fin! Letat efter en sådan typ av topp, men ingen har varit riktigt bra. Men denna var toppenbra!

Gick sedan och åt på Your choice, jättegod mat!

Satte oss en stund på bryggan och doppade fötterna. Det skulle ta en stund innan själva paraden började. Jag slumrade till lite på bryggan. Skönt! Vi satt och lyssnade lite på Eurovison låtar och taggade inför kvällens final.

Tittade lite snabbt på paraden, det var inte så långt.

Sen begav vi oss hemmåt. Tittade på ytterligare en film. Gamer. Jag tyckte den var helt okej :) Spännande, men overklig, lite framtid sådär.
Syrran och jag tog en powernap innan vi började med maten och öppnade varsin cider.

Tittade sen på Eurovision och satt och bedömde låtarna.
Tolvorna rullade in för Loreen och vi tog hem segern! Blir kanske att åka upp och titta på det nästa år för det tävlas i Sverige. Skulle vara grymt coolt!

Söndag

Vaknade innan lillasyster så jag satte mig på balkonegn en liten stund. Vi båda satt sedan ute och åt frukost på balkongen. Mysigt!
Det var strålande sol så vi begav oss ut på promenad. Invigde nya byxdressen som jag inhandlade i torsdags. Sjukt härligt plagg måste jag säga! Den kommer att användas flitigt i sommar.

Åkte sen ner på stan. Andreas skulle komma med tåget. Vi tog varsin glass, innan jag och Johanna började leta efter morsdagspresent. Hittade ett jättefint tvinnat halsband i silver. Hon blev jätteglad när hon fick det sen på kvällen. Vår fina underbara mamma <3

Chillade på eftermiddagen, åt lite, innan det var dags för mig att sätta mig på tåget hemmåt.

Så mysig helg jag har haft med min underbara syster. Jag älskar dig!

Solsken!

God morgon!

Vaknar innan lillasyster, så sitter på balkongen i solskenet. Det är verkligen varmt fast än kl bara är 8 på morgonen ;)

EUPHORIA!!

Åh vad det var spännande. Johanna ich jag satt som på nålar, men vi tog hem segern!
Grattis Loreen :)
Gillade de ryska bönorna också måste jag säga haha! De var söööta!

Johanna och jag med våra bedömningar. Ett måste när vi tittar på Eurovision. Grön/gul/röd

Godnatt!

I Etuna

Godkväll godkväll!

Dagen har spenderats på stan. Det var Pridefestival här i Eskilstuna idag och jippon på stan. Så jag har bl.a. suttit på en tjur, ni vet så som rör sig? Sjukt kul!

Johanna och jag kikade i affärer, det blev en topp inhandlad för min del. En vit ärmlös. Gillar den skarpt!

Vi lunchade och sen satt vi en stund på bryggan och doppade fötterna, jag somnade en liten stund i solen, skönt!
Sen kikade vi på paraden och begav oss hemåt.

Nu har vi precis sett på film, Gamer. Den var helt okej om man gillar the Sims och inte har ngt emot att det är riktiga människor man spelar med ;)

Johanna gick och la sig en stund så vi skall orka med Eurovision ikväll :D
Till det blir det hemmagjord pizza, cider och om vi orkar, godis och popcorn, kvällen är lång :)

Jag har det underbart här uppe med syster, hoppas ni har det bra också :)

Lunch i solen

Sitter i Domkyrkoparken och äter en sallad från Hälsofreak, så himla god! Men det är så stira portioner så jag har lite till tågresan ikväll :)

Det är synd att behöva sitta inne och jobba när det är så fint väder, men måste tillbaka in i butiken snart. En liten stund till ska jag njuta av solen! :D

Inte ett moln

Godmorgon!

Inte ett moln så långt ögat når.

Praktiken fick bra igår, 2 st till gjorda. Måste kolla på hur många det är nu.

Igår efter praktiken träffade jag Ronja :) vi tog varsin glass på Bosses och satte oss i solen. Härligt!

Nu står jag och väntar på bussen med väskan packad och klar för en helg i Eskilstuna :)

Uteservering i strålande solsken

Godmorgon!

Igår gjorde jag två synundersökningar. Det tickar på uppåt iaf :)

Efter praktiken mötte jag upp Vickan. Vi satte oss på en uteservering med varsitt glas rosévin, så härligt!
När solen gick bakom huset gick vi och åt litegrann och pratade om allt. Hur mysig kväll som helst! :)

Nu står jag utanför praktiken redo för en ny dag. Lättade på mitt hjärta förut till läraren som har hand om praktiken. Det känns bra :)

Åska

Godmorgon!

Igår var en lugn dag på praktiken. På kvällen cyklade jag och pappa till sya och deras löpspår. Blev 5:an.

Sitter på tåget nu till praktiken och tittar ut på åskmolnen som vilar över slätten. Väntades 23 grader och sol, men icke. Får se om det spricker upp.

Uppdatering

Det har hänt mkt sen sist jag skrev, men endå inte så jättemycket.
Praktiken mån-fredag 9.30-18. Så blir inte mkt mer av vardagarna inte.

Förra helgen åkte hela familjen ner till Göteborg för att se Johanna och pappa springa Göteborgsvarvet. Även Ronja med pojkvän skulle springa. Jag och mamma hejade :) riktigt mysigt att bara åka iväg med familjen :)

I fredags var mamma inne på praktiken. Hon fick en synkoll av mig och sen fick hon prova linser. Inte lätt att instruera hur man plockar i och tar ur men vi lyckades rätt bra :)

Denna helgen har jag träffat min kusin med familj.
Jag och Emma var i Linköping i lördags och gick i affärer. Provade hur mkt som helst men en ynka påse var lyckades vi med ;) åt en jättegod sallad på hälsofreak ute i solen, så härligt!

I går morse gav jag mig ut och sprang innan frukost. Skönt! Kändes att det gick fortare än i torsdags.

Bokade biljetter till Eskilstuna igår. Åker upp till Johanna över helgen. Systermys med Eurovision väntar :D <3

Nu är jag på väg in till stan för praktikvecka 4. Hoppas på många synisar denna vecka så jag får ihop mina trettio tills praktiken är slut nästa fredag.

Den röd/orangea toppen handlade jag i lördags. Härlig färg!

Praktik Dag 8

Igår blev det en synundersökning gjord, linskoll, körkortskoll, inslipning av glas och lite annat.

Efter praktiken mötte jag upp Vickan så gick vi mot Folkungavallen för att se LFC tjejerna mot Örebro.
Det blev mest att vi satt och tjattrade och lite tittande på matchen. Tyckte synd om dom, det spöregnade, men vi satt under tak på läktaren.
Mysigt att se dig igen Vickan :) jag har saknat dig <3

Nu sitter jag på bussen upp till praktiken.

Idag fyller min kära mamma år. Grattis på födelsedagen fina mamma!

Praktik Dag 7

Sitter på stationen som vanligt och väntar på tåget.

Igår blev det två synundersökningar, en linskoll och en inslipning. Det går framåt iaf :)

Efter praktiken idag ska jag på fotboll med Vickan. LFC spelar hemma mot Örebro :) det ska bli kul. Kul att träffa Vickan också, det var inte igår! :)

Nu tittar solen fram, så härligt!

Praktik Dag 6

Står på en regnig station och väntar på tåget.
Skönt med regn, då åker förhoppningsvis allt pollen ner på backen och sköljs bort.

Igår blev det en synundersökning gjord. Träffade precis rätt, då blir man glad :)
Satt med på lite lins kontroller och var med och skrev remisser.

Idag får vi se vad som händer. Lite så varje dag :)

Saknar min älskade pojkvän något otroligt. Jag älskar dig Eric <3

Praktik Dag 5

Igår gjorde jag mina två första synundersökningar. Är inte riktigt kompis med maskinerna, då vi bara övat på manuella i skolan, så det gick lite knackigt. Det blir nog bättre när jag fått öva lite mer :) dessa två skall in i loggboken som vi skall skriva.

Efter praktiken igår träffade jag Ronja :D vad jag har längtat efter den människan! Du gör mig så himla glad!
Vi åt på Coffehouse by George. Supermysigt!

På vägen hem var det jättekallt, så det blev en snabb cykeltur från stationen.

Idag är det dag 5.
Sitter på tåget på väg in nu. Får se vad det blir att göra idag :)

Praktik Dag 4

Helgen har varit lugn. Landat hemma nu ordentligt.
Igår var mamma och jag och gymade. Jättefint väder ute men "skyhöga halter av Björkpollen" som det stod i tidningen. Så det var bara att hålla sig inomhus i helgen :)

Idag är det dag 4 på praktiken. Skall fylla i veckogenomgången och planera in mina synundersökningar är det tänkt.

Efter praktiken ska jag träffa Ronja :D åh längtar så mkt! <3

Praktik Dag 3

Sitter på bussen upp till praktiken. Igår när jag kom hem mådde jag inte alls bra. Somnade direkt framför teven. Gick och la mig sedan. Jag tror det är att jag blir så utmattad, trött och hängig av den pollen som är ute nu. Orkar ingenting.

Skönt att det är fredag idag. I helgen ska jag vila upp mig ordentligt.

Får se vad dagen på praktiken bjuder på idag :)

På väg till praktiken

På väg till andra dagen på praktiken. Solen skiner och varmt är det. Så idag kände jag att det var chinos väder :)

Att det är så varmt har sina nackdelar också. Pollen blommar. Det är värre denna vår än vad det har varit på länge. Ögonen kliar och näsan rinner. Så skönt att vara inomhus på praktik :)

Första praktikdagen

Nu är första praktikdagen avslutad. Idag har det inventerats, slipat in glas, varit med inne i undersökningsrummet vid linskoll och lite butiksarbete.
Bra start med andra ord.

Imorgon kommer en man som forskar om ögonträning. Jag ska få sitta med, men även få prova testerna. Det ska bli spännande. Ska se om jag får in ngn synundersökning, annars får det bli premiär på fredag.

På lunchen var jag inne och skrev på papper hos Direkt Optik, där blir jag hela sommaren så har smörjt in mig med brun utan sol för fullt här nu. Kommer jag inte få ngn riktig sol får det vara en fake sådan, bättre än inget ;) dessutom mer hälsosammare för hyn!

Berättar om Valborgs helgen när jag packar upp datorn, har inte hunnit det ännu :)