Polenresan!

Måndagen började med ett glädjande besked om att vi fick åka till Polen. Så det var bara hem och packa ner vad man kan tänkas ha med sig i väskan.


I väntan på Eric.

Eric kom och hämtade mig runt halv 3 på eftermiddagen. Vi åkte till apoteket och köpte "åksjukearmband", till båtresan. Jag tyckte det lät lite huxflux  att det där kommer ju aldrig fungera. Ett armand på vardera handled ska hjälpa mig mot åksjuka. Men ack så fel jag hade.

Körde vägen ner till Karlskrona med 60 laptops i firmabilen. Men vi blev inte kollade i tullen eller ngt, så det var ju bra det. Båten tuffade iväg runt 21 och vi åt mat på båten. Vilken service jag fick på båten! Först jag jag hade beställt min mat (ska ju ha vegetariskt) säger kocken att han ska komma ut med maten när den är färdig. (Alla andra var tvugna att gå fram och hämta).



Det var lite läskigt där i caféterian. Det var jag och två tjejer till.. Resten var lastbilschauförer med sina ölmagar. Kännde mig lagom uttittad kan jag meddela. "Åh, en tjej, nu tittar vi"
Behövde inte heller ta bort sakerna från min bricka. Det gjorde värden åt mig :P

Hytten var supergullig!
Men kvällen/natten blev jobbig till tusen. Känndes som att man var döpackad, trots att jag inte hade druckit en droppe. Att sova sen var problem nr. 2. Känndes som att jag låg i en gungstol. Fasen vad det gungade. Då kom armbanden väl till pass. Och de fungerade! De var hur underbara som helst! Blir inte alls så medtagen som man kan bli av pillren som jag brukar äta mot åksjuka.




Dag 2.
Vaknade av att det spelades musik i högtalarna och en röst sa att det var dags att gå upp och käka frukost. Så det gjorde vi.





Väl av båten fick Eric göra sitt första blåstest. Så stolt han var. Haha!
Möttes av en knäpp GPS. Det var mkt : "Make a U-turn, if possible". Kärring som inte vet vart vi ska. Men vi kom ut på rätt väg iaf. Där var det dimma och åkrar som väntade. Lång och jävlig väg och polackerna kör inte direkt vänligt. De kör som galningar! Och på den risiga vägen som var ner till warzsawa. Läskigt vad de körde. De skyltar som fanns (oftast 70), det  var nog bara ngn rekomenderad hastighet. För det var inte en bil som körde under 100. De kör som som galningar. När man får möte desutom. jo, men då förväntar sig den som kör om att vi som blir omkörda och den mötande ska svänga ut i vägrenen.





Tänker de ingenting på de kors med små lycktor och blommor som var överallt i vägkanten. Det är mäniskor som dött i bilolyckor just på dessa platser.





Väl framme i Warzsawa funkade inte GPS:en. Vi tappade bort oss. Frågade en Taxichauför vart vi skulle åka. Fick en karta, så vi skulle hitta lättare. Men fattade inte endå. Ringde då upp Kontoret. Fick dessa svar. "On your right hand, turn left". De var inte så duktiga på engelska med andra ord.. Jag hittade gatan. Men oj där var det enkelriktat! Vad förbannad jag var just då, men tillslut hittade vi rätt.

Tog inga kort i Warzsawa vilket är lite synd, men vi hade fullt upp med att försöka hitta vägen :P

Där behövde jag inte heller bära datorerna. Rena servicen. Jobbigt endå, det var ju där jag var där för. Att leverera datorer.. Aja. Hotellet som vi skulle bott på hade kontoret i warzsawa bokat till fel dag. Så det blev att sitta och vänta på att de kunde hitta ngt annat. Tog väl en två timmar eller så. Men det var skönt att bara sitta ner och ta det lungt en stund.

Eric ville köpa sprit också, såklart. Nu när han är 20 får han ju ta in. Projektledaren förjde därför med oss till ett supermarket. "No, more?" Sa han när Eric hade köpt typ 8 flaskor vodka. Vad de dricker där nere!
Sen var det såklart bilk hela vägen till hotellet.


Jättefint hotell! Vi var super hungriga när vi kom fram. Hade inte ätit på 13 timmar. Tur att det fanns restaurang på hotellet. Och vad god mat det var! Pasta med parmesan och tomat och svamp. Mums.!






Lite läskigt med de där i resturangen..





På morgonen var det supergod hoellfrukost!











Sen var det att gå och lägga sig, skulle upp tidigt dagen efter och börja resan hemåt igen. När vi sätter på GPS:en för att hitta tillbaka till Gdynia så dampar hon igen. Det var "Make a U-turn" hit och "Make a U-turn" dit. Men vi chansade lite på vart vi skulle. Warzsawa är rätt stort. Hittade ut på rätt vag sen som tur var. Då började en 5 timmar lång resa tillbaka till Gdynia.




Såhär såg de flesta hus ut.



Hemskt när vi åkte på vägen ner. Det är små byar och då menar jag verkligen små byar med två eller tre hus,  nästan förfallna hus. Sen var det skog. Sen helt plötsligt står det tjejer där vid vägkanten och fryser. Det är så hemskt att se. De var väl inte mer än 14, 15 år. Men värst av allt var att det var en bil bakom oss som stannade till vid en tjej.. Så nu har vi sett den sidan av polen också.

I Gdansk var det en 2 timmar bilkö som väntade. Tur att vi åkte tidigt. Men en sak som var underligt. Alla som vi mötte kollade jättekonstigt när de såg att det var jag som körde och att Eric satt brevid. Varför är det så konstigt för?  Blev trött på att de stirrade så jag log och vinkade till dem ist, då blev de helförvirrade. Det var kul :)

Kom fram typ 5 till Gdynia. Porten öppnade inte förns 7 och vi ville inte åka iväg igen när vi väl hade hittat tillbaka. Så vi försökte sova lite i bilen. Kl. blev 7 och jag fick köra. Blev lite handlat i Border shopen. Sen blev det lyxig middag på båten.


Roligt text på en lastbil :P





Det var supermysigt!

Bild!

Eric köpte denna fina vodka i shopen!


Sista frukosten.



Det var skönt att gå och lägga sig för att kunna upp och köra tillbaka hem dagen efter. Tankade i Karlskrona och lyssnade på Mixmegapol på hemvägen. Det här Jagad är ju superkul! Det är en person som gömmer sig ngn stans i Sverige så får man ge tips om var han kan befinna sig och den som hittar personen får 30000.

Rätt som det var kommer en Älg ut på vägen med sig kalv. Det var jättemäktigt att se en älg så nära, men det var bara att häva sig på bromsen. Fasen vad läskigt det var..

Väl tillbaka på jobbet lämna bilen. Sen hade jag ett möte med Ams kvart i två, så det var bara att pallra sig dit, supertrött efter resan försökte jag vara vaken. Sen skulle jag träffa mamma och hämta mina glasögon i stan. Så det gjorde vi också, så det blev en vända på stan också.

Sen ville jag bara hem och sova.

Supermysig resa har vi haft! <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0