17 mars; Kärnkraftverket i Oskarshamn

Hallelåja!

Idag var det alltså dags för klassresan, eler vad man ska kalla den, till Oskarshamns Kärnkraftverk. Började med en tågresa 06.54. Upp till skolan. Ser en LHC-buss. Inte glad, de förlorade ju igår.
Jag orkade inte se klart hela. Tänkte gör de inte mål i 4:e går jag o lägger mig. Och de gjorde inte mål heller. på morgonen frågade jag pappa hur det hade gått i matchen. Han sa att han hade berättat det för mig när jag somnat. Och att jag hade svarat nånting i stil med: Mhh, aa. Men iaf.
Dubbeldäckare var det och Ronja o jag satt där uppe längst fram, najs :) Det visades Morgan Pålson-filmen på nervägen. Den var lite smårolig sådär, mest töntig :P Bussen åkte någon konstig väg till O-hamn inte den vanliga som man brukar åka..

När vi kom fram fick vi var sitt passerkort o en kod för att komma in på annlägningen. Koden skulle bara annvändas en gång sen skulle den slängas. Det bjöds på fika sen var det dags att gå in o kolla på där de förvarar annvänt kärnbränsle. Där var det metalldetektorer o koder o lås till höger och vänster och vi fick ta på oss blåa dräckter och vita hjälmar. Som om inte det var nog fick vi också ha på oss skoskydd. En storlek. Stora med andra ord. Kändes som om jag gick omkring med ett par simfötter.
Det var ganska härftig där nere endå, men gillar inte att åka hissar.. När vi var klara var vi tvugna att kolla om vi var kontaminerade. Dvs hade ngt farligt ämne på kläderna. Läskigt var det.. Innan hade hon sagt att om vi hade blivit kontaminerade skulle de behålla byxorna. Skulle vi få gå byxlösa hem då?

Senare på dagen skulle vi få föjla med på en busstur 450 meter ner i marken. Det var på med orangea västar en syrgasmask i nödfall, en vit hjälm och en radar så de skulle kunna hålla koll på oss alla ovan jord. Jag o Ronja satt o höll varandra i händerna ända från det att vi var på 27 meters djup tills vi var framme. Det var läskigt att åka den där bussen. Krokigt var det i de där gångarna också..
Där fick vi se hur det preliminära slutlagringen av kärnavfallet skulle kunna se ut. Lite coolt faktiskt.
Sen för att ta oss upp igen fick vi åka en läskig hiss. Skranglig och utan fönster.. Det blev ju vi blondiner inte mindre rädda av.. Tänk om de skulle brista?!
Men det gjorde den inte som tur var :)

Efter det var det hemfärd. Kollade på en typisk killfilm på vägen hem, Handcook. Njae den var sådär.

Trevlig och intressant dag endå!

När jag kom hem satte jag mig med fysiken, fattar lika lite idag som igår.. Inte bra detta.

Nä nu ska jag avsluta här. Älsklingen kommer hit snart och vi ska se på Desperate Housewives :) Det ska bli kul!

PS. Stör vad ja o Ronja är lika på våra körkort!!

PUSS PÅ ER!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0