19-21 december, Semester i Danmark

19 December
Julavslutning, guu va gött med lov! Det var julshow i cupolen, lika tråkigt som vanligt. Det enda bra var när lärarna körade sin version av tomteverkstaden. Lejdå var bäst som den lilla asiaten eller var det  är som vrider på huvudet när leksakerna ska marschera in i säcken.

Efter showen var slut begav jag mig till mjölby. Det var dags för mig att följa med Eric med familj till Malmö/Köpenhamn. Efter en sådär två timmars bilåkande fick jag köra! Deras fina bil. Första gången på motorväg i mörkret i två timmar! (måste nog ligga bra till eftersom inte ens erics kompis som har haft en sådan bil, fast diesel, fick köra :P ) Det var kul, men läskigt! Har aldrig stört mig så mkt på andra trafikanter. Jag kör om en lastbil lagligt (120km/h) Sen ligger det en bil jättenära bakom som blinkar med helljuset innan jag ens är om lastbilen. Fan vad det körde.

Väl framme i Malmö var vi hos Erics bror. Jättegulligt med en pläd som matta ;) Väldigt starkt kaffe, men mysig liten lägenhet. Vi åt mat och lite så innan vi begav oss vidare mot tågstationen i malmö. Vi köpte biljetter och satte oss på tåget. Mycket finare än pendeltågen man är van vid. Sådana tåg borde de ha här hemma oxå. Men icke, det skulle nog bli för dyrt skulle jag tro.
Väl framme i Köpenhamn, var det bara en minuts promenad från stationen till hotellet där vi skulle bo. Erics bror hade fixat oss rum, eftersom han jobbar där. Jag fick en chock när jag klev innanför dörren, det var så sjukt vackert! Massor växter, röda mattor och vackra tavlor. Kände mig som en prinsessa : )
Vi checkade in, och tog oss upp till rummen i den fina glashissen som var täckt med speglar. Vårt rum var också helt underbart! (bilder kommer senare)

20 December
Vi vaknade, gjorde oss iordnning och gick ned till den omtalade hotellfrukosten. Också den var helt otroligt! Det fanns ju allt man kunde önska sig. Te, kaffe, smörgåsar i alla de former, youghurt med eller utan smak, flingor, påläg, ägg, bacon. Ja allt i princip. Jag åt typ allt, utomd et sistnämda, givet.
Inte nog med allt det hade de winebröd också! På frukostbordet! Aja, tänkte jag, det är ju värt att prova. Danska winebröd, Mumma!

Vi gick upp till rummen igen och gjorde oss klara för en heldag i Köpenhamn. 
Vilken vacker stad det är! Helt sjukt! Mycket vackra byggnader och statyer. Vi tittade in i massvis av butiker. Det var jeansletande till Eric som gällde.

Efter några timmar försökte vi hitta ett fik. Vi hittade så småningom ett. Det var helt underbart! De bästa kaffet jag smakat i hela mitt liv. Hon malde kaffet medan vi väntade. Tror det hette Café xs, det rekomenderar jag verkligen. Ta deras caffe latte, mums!

Vi fortsatte vägen mot de perfekte jeansen. Vi gick in på Köpenhamns motsvarighet till NK. 5 eller 6 våningar med märkeskläder, skor och parfymer i alla de former.
Tillslut ville jag gå in i en butik, kommer inte ihåg vilken i ordningen det var, men Eric var rätt trött iaf. Där fanns de perfekta jeansen! Nu slipper han ha en mamma och tjatande flickvän som säger att nya jeans är nödvändligt ;)
Vi åt lite senare på Riz Raz. Där hade de vegetariskbuffé, gött! Var mätt efter ett tag, men då skulle vi ha efterrätt med, det var nån specialite i Danmark, men det gick ner det med :P

På kvällen gick vi på julmarknaden inne på Tivoli. Det var jättefint med alla upplysra hus i massor med färgglada ljus. Mycket tomtar och annat juligt. Det fanns t.om barn som åkte karuseller i kylan. (Bortse från att jag ville åka..) Gjorde dock inte det utan drack varmchoklad när fingrarna hade frusit till is. Tivoli var annorlundare än Liseberg. Det var med en park än ett nöjesfält, lite gulligt tyckte jag.

Senare lämnade vi av Es mor och far. Björn tog med oss ut. Han sa inte vart vi skulle förns vi stod utanför en dörr. Han sa att det var en vinbar. Jaha, tänkte jag det blir intresant.. Men det var jättemysigt. Tjejkompisar som satt och pratade över ett glas rött och åt ost istället för i sverige då vi går och fikar. E som inte gillar vin, är stolt över dig att du fick i dig hela. Vi satt och pratade fylle minnen alla tre. Det var kul.
E´s´mor och far joinade oss efter några timmar med ost. Jättegoda ostar var det.

21 December
Ststa morgonen på hotellet, vi beställde upp frukost på sängen, jättemysigt! Vi begav oss ner till stationen för att återvända till Malmö. Vi får vänta på tåget ett tag efter som de inte går så ofta på söndagar, men vi kommer såsmåningom iväg. Mysigt att titta ut på vattnet när vi åker. När vi åkte dit var det mörkt ute.
Väl tillbaka i malmö träffar vi Björn igen som tar oss på en långpromenad i Malmö. Såg barn åka skridskor på en vattespolad liten rink. Åt på ngt ställe innnan det var dags att bege sig hemmåt. Vi hade ju en bit att åka hem. Det började regna innan vi kom tillbaka til bilen. Så jag vågade inte köra på hemvägen.

(som sagt bilder kommer)

Det var en trevlig resa, tack för allt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0